برگزاری کنفرانس اسلام در برلین در غیاب شورای عالی مسلمانان

کنفرانس دو روزه اسلامی آلمان (DIK) روز سه شنبه در وزارت کشور فدرال (BMI) در حالی آغاز شد که مسلمانان این کشور به خاطر حمایت از مقاومت فلسطین تحت‌ فشار هستند . هدف از این نشست تحلیل تاثیرات جنگ خاورمیانه بر جامعه اعلام شد. اما برخلاف سال های گذشته، هیچ نماینده ای از شورای هماهنگی مسلمانان در سه مجمع بحث و گفتگو شرکت نداشت. ZMD نیز به جلسه دعوت نشد. هیچ دلیل رسمی برای این کار ارائه نشده است.

کنفرانس تخصصی اسلام درآلمان روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان ماه) در مقر وزارت کشور آلمان فدرال در برلین پایتخت این کشور آغاز شد و روز ۲۲ نوامبر (۱ آذرماه) به کار خود پایان داد. عنوان امسال این کنفرانس «صلح اجتماعی و انسجام دموکراتیک: مبارزه با یهودی‌ستیزی و مسلمان‌هراسی در دوران شکاف اجتماعی» بود. در آغاز این کنفرانس دو روزه، نانسی فزر، وزیر کشور آلمان تاکید کرد که اتحادیه های اسلامی در آلمان باید در برابر یهودستیزی تعهد روشنی داشته باشند. وی  از سازمان‌های اسلامی مستقر در این کشور خواست تا به صورت واضح حملات حماس در ۷ اکتبر علیه اسرائیل را محکوم کنند. نانسی فزر گفت: «من از سازمان‌های اسلامی انتظار دارم که خود را به وضوح در جامعه قرار دهند و مسئولیت خود را بر عهده بگیرند. باید واضح باشد که ما در کنار اسرائیل هستیم.»این وزیر آلمانی مدعی شد که مقابله با یهودستیزی نباید برای اهداف نژادپرستی ضد مسلمانان مورد استفاده قرار و هیچ کس نباید مورد سوء ظن عمومی قرار گیرد. او افزود مسأله بر سر این نیست که مسلمانان نتوانند برای قربانیان نوار غزه تظاهرات کنند. فزر در ادامه گفت «ما با اسلام گرایان می جنگیم نه با مسلمانان.»

کنفرانس اسلامی در آلمان در سال ۲۰۰۶ توسط ولفگانگ شویبله، وزیر داخله آن وقت آلمان فدرال برای گفتگو و همکاری با مسلمانان و نمایندگان آنها در آلمان راه اندازی شد. اما امسال این کنفرانس در حالی برگزار شد که شورای عالی مسلمانان آلمان به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مسلمانان این کشور به کنفرانس دعوت نشد. دویچه وله ادعا کرده است ارتباط این شورا با مرکز اسلامی شیعیان در هامبورگ دلیل دعوت نشدن شورا به کنفرانس اسلام در آلمان بوده است. مسئولان شورای عالی مسلمانان موضع این شورا درباره جنگ اخیر در غزه را نیز عاملی برای دعوت نشدن این شورا به کنفرانس اسلام در آلمان اعلام کردند.

مقامات آلمان با ادعای مبارزه با یهودستیزی همواره محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه منتقدان رژیم صهیونیستی اعمال کرده‌اند. نخست‌وزیر آلمان در جریان جنگ اخیر در منطقه بارها حمایت کامل این کشور از رژیم صهیونیستی را اعلام کرده و بر آنچه وی «حق این رژیم برای دفاع از خود» توصیف کرده، تأکید کرده است.

منبع: Tagesschau - deutschlandfunk

کد خبر 17439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =